Karel Chytil

Logo Karel Chytil
karel_chytil2

Karel Chytil

sochař, 3D tvůrce /CGI, VFX, CAD/, creature & character artist, grooming artist, fotograf

Ti bystřejší zřejmě mé jméno zpozorovali na okraji obrazovky (displeje, čtečky, dírkové komory). Nutno říci, že své vlastní jméno si novorozenec nevybírá, je přiřazeno ještě dříve před tetelením se v děloze (i když vám bude mnoho lidí tvrdit opak). Ale o problematice a pokračování rodu mužských jmen (a častému nesouhlasu matek) někdy příště.

Narodil jsem se ještě původním způsobem zahrnujícím tradiční rozmnožovací proces lidského plemene. Za průzorem pece – totiž inkubátoru – pozoroval shon a zářivky v místnosti… a neustále přemýšlel, kam se podělo to akvárium, ve kterém jsem si odbýval nerušené chvíle Bytí. Dostal jsem zmíněné jméno, nějaký ten obleček a propustku do světa chtěných a milovaných mimin. A dudlík.

Jak život plynul, postupně jsem lehkým krokem a s několika ošoupanými přezůvkami absolvoval základní školu, za jásotu rodičů prošel od primy gymnázium (trnitější cesta) a za nepřítomných pohledů a už ne tak bujarého veselí zkusil i několik vysokých škol. Ano, zkusil – od slovesa zkoušet.

Většina bytostí na planetě – s výjimkou zvířat a rostlin – označuje tvořící jedince pojmem Umělec. Někteří pasují tvůrce do kategorie Snílek, Magor, Blázen. Zřejmě je umělcem každý, kdo tvoří (chyba). Já se snažím škatulkování vyhnout, jsem člověkem, který dělá to, co ho baví (často nebaví). A který se snaží tvořit podle svého uvážení a smyslového rozpoložení (fluktuace tlaku a prvočísel, vyvozování tvůrčí činnosti z pachových stop fuseklí, odhadování hladiny radosti u jiných lidí, zvířat a kamenů). Tvůrčím spouštěčem je například zpěv rostlinám.

3d grafika

  • 3D modelování
  • zvířata
  • anatomie
  • character modeling
  • digital sculpting

Modeluji výhradně v ZBrush. I včetně hardsurface pomocí ZModeleru a dalších workflow. Nejraději zvířata, kompletní kostry, anatomii, medicínské prvky. Člověka jako takového. Různé vymyšlené organismy. Taktéž stylized postavičky ala Pixar. Pro texturování používám Substance Painter, MARI. Vše ostatní řeším v Houdini. To jest rendering, grooming, rigging, muscle systémy, vizuální efekty, simulace.

Znalost 3d programů a render enginů: 3dsMAX, AutoCAD, Arnold Render, Blender, Cinema4D, Clarisse, Cycles, DAZ Studio, Eevee, Fusion360, Houdini, Keyshot, Mari, Maya, Marvelous Designer, Mawerick Render, Maxwell, MODO, Poser, RealFlow, Renderman /Pixar/, Rhinoceros, Sculptris, SketchUp, SoftImage, Substance Designer, Substance Painter, Terragen, Unreal Engine, VRay, Vue, World Machine, Zbrush

Tyrannosaurus rex

Ilustrace a 2d grafika

  • ilustrace
  • vektorová grafika
  • digitální malba

kresba a malba

  • uhel
  • tužka, fix, tuš
  • akryl
  • akvarel
  • kávová sedlina
Vycházím z tradičních výtvarných technik. A tradičního způsobu tvorby i v digitálním pojetí malby – viz využívání podmalby, používání zrcátek (mirrorování obrazu) a podobně. Obecně jsem nakloněn systému práce, který nezahltí mnoho času. To znamená výběr velmi rychlého výtvarného média. Uhel má jasnou přednost – dílo máte hotovo za pár minut. Analogie k akrylu – barvy rychle vysychají a ani nemáte čas a prostor (i fyzický význam slova) na rozjímání a řešení problémů. Čím dříve výsledné dílo vytvořím, tím více může nabývat pozitivní konotace spojené s mou vizí. Potřebujete tvořit krátkou dobu – tím eliminujete negace a nechuť k práci. A nemusí se v mém případě jednat jen o kresbu, malbu, ale například hudbu, zpěv, psaní.

sochařství

  • hlína
  • plastelína Chavant
  • dřevo

fotografie

  • analog
  • digitální médium
  • dírkové komory
Fotografování se věnuji více než deset let. Digitální tvorbě od roku 2007 se svou stále oblíbenou zrcadlovkou Nikon D40. Nyní také s bezzrcadlem Fujifilm x-t10. Neřeším nové technické vymoženosti, rád experimentuji se starými principy, postupy. Využívám manuálních skel, dírkových komor a vlastních objektivů k pochopení principu fotografie. Právě experimenty a touha poradit si jednoduše a účelně v různých situacích mě drží při fotografování.

hudba a zpěv

  • piano
  • kytary
  • MIDI
  • zpěv: mikrofony Audio Technica
  • nahrávání/mix: 24bit, 192 kHz (Steinberg)

Kdysi jsem v dobrém rozmaru prohlásil…

Hudba je živým organismem, neuronovou sítí obemykající vše živé. Chapadly narušuje stereotyp bytí, vyvolává lásku, radost, strach. Systém interakcí činí soustavu nesmrtelnou. Elementy umírají, nahrazují se novými. Hudba je nejpůsobivějším parazitem, jehož může člověk vnímat, vnášet do něj své myšlenky. Je nositelkou citů a rezervoárem lidskosti.
Ke zpěvu… V období dospívání se tenor za asistence biologických změn transformoval na bas a mé vystupování ve sboru zasáhla nová vlna a styl. Naštěstí rozsah zůstal, přesto se mi lépe produkují tóny v oblasti nižších poloh – jsem zastáncem techniky zpěvu jako metody mluvy. Po střední škole jsem umění hlasivek pověsil na hřebík. Až po několika letech jsem vzal kombinačky do rukou a hřeb zničil.

vlivy

  • expresionismus – Edvard Munch
  • surrealismus – Salvador Dalí
  • realismus – Gustave Courbet
  • impresionismus – Camille Pissarro, Paul Cézanne, Edgar Degas
  • postimpresionismus – Vincent van Gogh
  • kubismus – Pablo Picasso, Joan Miró
  • kresba, sochařství – Michelangelo Buonarroti
podpis Karel Chytil
Back to top